Unit Penjagaan Kesihatan Pergigian

Unit Penjagaan Kesihatan Pergigian,
Jabatan Kesihatan Negeri, Negeri Sembilan

  • Unit Penjagaan Kesihatan Pergigian merupakan unit yang menguruskan pelaksanaan program-program kesihatan pergigian kearah peningkatan kualiti hidup masyarakat. Ini merangkumi:

    i) Kesihatan Pergigian Primer
    ii) Kesihatan Pergigian Kepakaran
    iii) Kesihatan Pergigian Masyarakat
    iv) Penggalakan kesihatan Pergigian

  • Penduduk Negeri Sembilan akan mempunyai tahap kesihatan pergigian yang optima melalui perkhidmatan pergigian yang menekankan pencegahan dan rawatan awal
  • Menyediakan perkhidmatan pergigian yang mengutamakan kepada penduduk negeri Sembilan agar mereka menikmati tahap kesihatan pergigian yang optima dan menyedari untuk mempertahankan sepanjang hayat.
  1. PERKHIDMATAN KESIHATAN PERGIGIAN PRIMER
    Mengendalikan semua urusan pelaksanaan serta perancangan Perkhidmatan Kesihatan Pergigian Primer peringkat negeri melalui penyelarasan, pelaksanaan, pemantauan dan penilaian keberkesanan aktiviti Penjagaan Kesihatan Pergigian.                                              
  2. PERKHIDMATAN KESIHATAN PERGIGIAN KEPAKARAN
    Mengendali segala urusan perancangan dan penyediaan perkhimatan kesihatan pergigian kepakaran                                                                                                                                  
  3. PERKHIDMATAN KESIHATAN PERGIGIAN MASYARAKAT
    Mengendalikan semua urusan dalam pelaksanaan program kesihatan pergigian masyarakat.                                                                                                                                
  4. PENGGALAKAN KESIHATAN PERGIGIAN
    Merancang dan memantau penggunaan social media iaitu webpage untuk program kesihatan pergigian
  • Pemantauan semua program-program pergigian yang melibatkan perkhidmatan pergigian primer termasuklah kumpulan sasaran yang perlu di berikan keutamaan seperti toddler,kanak-kanak pra sekolah, murid sekolah rendah dan menengah, orang dewasa, ibu mengandung, warga emas, kanak-kanak istimewa, dan orang asli
  • Mengenal pasti dan merancang sumber manusia serta personel pergigian dalam pemberian perkhidmatan
  • Memantau pencapaian perkhidmatan serta indikator yang di perlukan bagi memastikan semua perkhidmatan yang diberikan berkualiti dan mencapai sasaran KPI, NIA dan DSA yang telah ditetapkan oleh KKM dan Jabatan.
  • Merancang sasaran dan perancangan strategi baru bagi semua aktiviti primer termasuklah pemberian perkhidmatan yang melibatkan infrastruktur termasuklah NBOS seperti UTC (Urban Transformation Centre).
  • Menyediakan permohonan perjawatan baru (ABM) serta Dasar Baru/One off bagi program kesihatan pergigian.
  • Memastikan peningkatan kualiti perkhidmatan yang di berikan dengan merancang, mendokumenkan dan melaksanakan sistem kualiti selaras dengan MS ISO 9001;2008 di semua peringkat iaitu negeri dan daerah
  • Memastikan semua laporan perkhidmatan pergigian di pantau dan dihantar ke KKM mengikut arahan.
  • Merancang serta memantau perkhidmatan kepakaran sedia ada dan perkhidmatan kepakaran yang baru yang perlu diwujudkan di peringkat negeri
  • Memantau penyediaan dan pelaksanaan garis panduan pelaksanaan program kepakaran
  • Menyelaras dan memantau perkhidmatan kepakaran dari segi sumber manusia, kewangan serta keperluan infrastruktur dan peralatan.
  • Program-program masyarakat yang di pantau termasuklah:
    - Program Pemfluoridaan Bekalan Air Awam
    - Program Pencegahan Klinikal
    - Program Pengesanan Awal Pra-kanser dan Kanser Mulut
    - Program National Blue Ocean Strategy (NBOS)
  • Penyediaan permohonan Dasar Baru /One off untuk aktiviti kesihatan pergigian masyarakat.
  • Kolaborasi dengan pelbagai agensi bagi tujuan pelaksanaan program dan penyelidikan sekiranya perlu.
  •  Kemudahan untuk Pelanggan

    - segala urusan pentadbiran dikendalikan dengan mesra, cekap, amanah dan secepat mungkin mengikut keperluan.
    - semua pelanggan boleh mendapat maklumat mengenai perkhidmatan yang disediakan.
    - semua pelanggan yang membuat temujanji dapat berjumpa pegawai mengenai urusan perkhidmatan kesihatan pergigian dalam tempoh 15 minit                                                                                               

  • Taraf Perkhidmatan

    - semua perkhidmatan akan diberikan dengan baik, bertimbang rasa, jujur, ikhlas dan bersopan santun.
    - semua perkhidmatanyang diberikan adalah secara professional serta disediakan kemudahan yang sempurna                                                                                                       

  • Kewajiban Pelanggan

    - bekerjasama dengan memberi maklumat sebenar dan lengkap berkaitan masalah yang dihadapi.
    - membawa dokumen yang diperlukan berkaitan urusan berkenaan.
    - menggunakan kemudahan yang disediakan secara bertanggungjawab.
    - mematuhi temujanji yang telah diberikan dan menghubungi pejabat ini sekiranya tidak dapat menepati temujanji

logo big

jknns

Paparan Web

Paparan terbaik menggunakan : 

Google Chrome;
Internet Explorer;
  Firefox,
dengan resolusi  1366 x 768

Mobile Web

Image

Jumlah Pelawat

0.png0.png0.png0.png4.png3.png6.png8.png9.png
Hari Ini445
Semalam292
Minggu ini445
Bulan ini9014
Keseluruhan43689

Jabatan Kesihatan Negeri, Negeri Sembilan
Jalan Rasah, 70300 Seremban, Negeri Sembilan Darul Khusus
Tel : 06-7664800  |  Faks : 06-7638543