Unit Kualiti
Pengenalan
Unit Kualiti merupakan unit yang ditubuhkan bagi memantau pencapaian kualiti perkhidmatan klinikal dan juga bukan klinikal seterusnya membantu melaksanakan tindakan penambahbaikan ke arah menyampaikan perkhidmatan yang lebih berkualiti. Selain itu, Unit Kualiti juga membantu mengelola semua aktiviti penambahbaikan kualiti yang melibatkan seluruh hospital dan menjadi urusetia kepada pelbagai jawatankuasa yang memfokuskan kepada penambahbaikan, keselamatan pesakit serta pensijilan hospital.
Visi
Unit Kualiti sebagai pusat kecemerlangan yang menyediakan sumber dalam peningkatan aktiviti kualiti Hospital Tuanku Ja’afar, Seremban. Unit Kualiti menerapkan kualiti sebagai budaya kerja untuk meningkatkan prestasi perkhidmatan kepada masyarakat.
Misi
Matlamat utama Unit Kualiti adalah untuk menentukan penerapan dan penghayatan kualiti di dalam perkhidmatan perubatan dicapai supaya pelanggan mendapat perkhidmatan yang berkualiti tinggi dan selamat serta berupaya mencapai tahap kesihatan yang baik.
Berusaha untuk memberikan perkhidmatan berkualiti dengan menerapkan nilai-nilai profesionalisma, semangat kerja berpasukan dan penyayang dalam usaha mencapai prestasi kerja cemerlang demi untuk meningkatkan kesihatan dan memenuhi keperluan dan kehendak pelanggan.
Objektif
Menjalankan tugas-tugas penyelarasan peningkatan Aktiviti-Aktiviti Kualiti (QA/QI), memantau pencapaian perkhidmatan klinikal dan juga bukan klinikal dari masa ke semasa seterusnya membantu melaksanakan tindakan penambahbaikan ke arah perkhidmatan yang lebih berkualiti demi mencapai Visi, Misi dan Objektif Hospital Tuanku Ja’afar, Seremban.
Perkhidmatan
Skop Perkhidmatan Unit Kualiti merangkumi aktiviti berikut:
A. Survelan Pencapaian Kualiti
Pemantauan pencapaian Hospital Specific Approach (HSA), Key Performance Indicator (KPI) Klinikal, Hospital Performance Indicators for Accountability (HPIA), KPI Pengarah Kesihatan Negeri (PKN) dan KPI Timbalan Pengarah Kesihatan Negeri (TPKN) Perubatan.
Menyelaras aktiviti-aktiviti seperti mengumpul dan menganalisa data berkenaan Hospital Specific Approach (HSA), Key Performance Indicator (KPI) Klinikal, Hospital Performance Indicators for Accountability (HPIA), KPI Pengarah Kesihatan Negeri (PKN) dan KPI Timbalan Pengarah Kesihatan Negeri (TPKN) Perubatan
Membimbing jabatan/unit untuk menyediakan laporan Shortfall in Quality (SIQ) dan mengenalpasti langkah-langkah penambahbaikan
Menjalankan audit dalaman KPI Klinikal dan HPIA dua kali setahun bagi persediaan Audit Luaran bersama JKNNS dan hospital-hospital di Negeri Sembilan setahun sekali.
Melaksanakan proses Credentialing & Privileging (C&P) sebagai pemantauan terhadap kompentensi Pegawai Perubatan/Pembantu Pegawai Perubatan dan Jururawat serta Anggota Allied Health dalam memberikan perawatan yang berkualiti.
Merancang, menyelaras, mengumpul dan memantau aktiviti berkaitan kepuasan pelanggan berpandukan garis panduan Patient Satisfaction Questionnaire (PSQ-18) yang telah ditetapkan oleh KKM.
B. Pensijilan dan Piawaian Hospital
Memastikan hospital dapat mencapai Pensijilan & Piawaian semasa yang telah ditetapkan seperti :
Akreditasi MSQH
MS ISO 9001:2015
Pain Free Hospital
Hospital Baby Friendly
C. Inovasi dan Kualiti Perkhidmatan
Menyelaras dan memantau Projek QA/ Inovasi di peringkat hospital.
Merancang dan melaksanakan perluasan inisiatif Lean Healthcare di peringkat hospital.
Menyelaras aktiviti berkaitan Hospital Kluster Negeri Sembilan 2 (NS2) di peringkat kluster.
D. Keselamatan Pesakit (Patient Safety)
Melaksanakan sistem laporan insiden di hospital dengan menggunakan garis panduan yang telah ditetapkan oleh KKM
Menerima, menyaring, menganalisa setiap insiden yang dilaporkan dan melakukan siasatan bersama Jabatan/Unit yang terlibat, seterusnya mengambil langkah penambahbaikan dan pencegahan.
E. Medikolegal
Menguruskan kes aduan kompleks dan kes saman serta mengenalpasti anggota dan jabatan yang terlibat.
Menyelaras dan mengurusetia mesyuarat jawatankuasa penyiasatan dalaman (JKPD) dan jawatankuasa penyiasatan bebas (JKPB) bagi kes kompleks dan berpotensi medikolegal. Laporan mesyuarat akan dihantar ke JKN dan KKM.
Menjadi perantara untuk pengadu bagi kes aduan kompleks.
Menjadi perantara kepada penasihat undang-undang dan anggota hospital
yang terlibat dengan kes saman.
F. Casemix
Memberi kesedaran dan pengetahuan Sistem Casemix dan MalaysianDRG kepada semua warga hospital.
Menjadi rujukan utama di peringkat hospital dalam dokumentasi diagnosis dan prosedur klinikal.
Memastikan ketepatan dan kesempurnaan data klinikal dan kewangan yang dimasukkan ke dalam aplikasi MalaysianDRG.
Menjana dan menganalisis maklumat klinikal serta kos perawatan pesakit dari aplikasi MalaysianDRG dan menggunakan data tersebut untuk mencapai perkhidmatan kesihatan yang berkualiti dengan agihan sumber kesihatan yang telus, efisien dan mampan.
G. Sekretariat Mesyuarat Peringkat Hospital
Sekretariat Mesyuarat MDAC
Sekretariat Mesyuarat Ketua-ketua Jabatan/Unit HTJS