Piagam Pelanggan Jabatan Kesihatan Negeri, Negeri Sembilan
Kami berjanji akan memberi perkhidmatan berkualiti seperti berikut :
KEMUDAHAN UNTUK PELANGGAN
- Setiap pelanggan boleh mendapat perkhidmatan yang sewajarnya daripada jabatan ini tanpa mengira umur, jantina, keturunan, agama atau taraf social ekonomi.
- Setiap pelanggan yang diiktirafsebagai dalam keadaan kecemasan akan diberi perkhidmatan dengan segera.
TARAF PERKHIDMATAN
- Setiap pelanggan akan dilayan dengan baik, mesra, hormat, bertimbang rasa, bersopan santun, jujur dan ikhlas.
- Setiap pelanggan akan diberi perkhidmatan sebaik mungkin secara professional.
- Setiap pelanggan akan disediakan dengan kemudahan dan persekitaran yang bersih dan sempurna.
MAKLUMAT PERKHIDMATAN
- Setiap pelanggan boleh mendapat penjelasan dan nasihat mengenai perkhidmatan yang diberikan kepadanya.
- Setiap pelanggan boleh mendapat laporan mengenai perkhidmatan yang diterimanya secepat mungkin setelah membuat permohonan mengikut peraturan yang ditetapkan.
PENDIDIKAN KESIHATAN
- Setiap pelanggan akan diberikan maklumat mengenai aspek-aspek penting dari segi rawatan kesihatan dan pencegahan penyakit.
KEWAJIPAN PELANGGAN
Untuk membolehkan JKNNS melaksanakan Piagam ini dengan berkesan, pelanggan adalah berkewajipan untuk :
- Mematuhi semua undang-undang dan peraturan yang berkaitan.
- Menjaga kesihatan dirinya dan masyarakat dengan mengamalkan cara hidup yang sihat ; dan
- Menggunakan kemudahan-kemudahan yang disediakan secara bertanggungjawab.