Bahagian Pentadbiran dan sumber manusia atau dikenali sebagai Admin Hospital Rembau yang diketuai oleh Ketua Bahagian Pengurusan.
OBJEKTIF
- Memberi perkhidmatan yang efisien dan cemerlang mengikut peraturan dan prosedur serta mewujudkan suasana bekerja yang selesa bagi membolehkan objektif jabatan tercapai.
- Melaksanakan dasar-dasar kerajaan dengan merujuk kepada arahan-arahan semasa, pekeliling dan garis panduan.
- Menguruskan sumber manusia secara mantap supaya perkhidmatan yang diberikan pada tahap optima.
- Melaksanakan pengurusan kewangan dengan cekap mengikut prosedur dan peraturan kewangan yang berkuatkuasa dan memastikan peruntukan dibelanjakan dengan berkesan.
- Menguruskan pembangunan projek mengikut prosedur dan peraturan yang berkuatkuasa bagi memastikan peruntukan dibelanjakan dengan berkesan.
- Menguruskan khidmat kawalan keselamatan bagi menjamin tahapnya sentiasa di peringkat yang tinggi untuk menjamin keselamatan jabatan.
- Menguruskan kemudahan/infrastruktur bagi keselesaan kakitangan jabatan dan pelanggan jabatan.
- Memastikan urusan aset alih dan tak alih kerajaan diuruskan mengikut prosedur yang telah ditetapkan oleh pekeliling.
- Memastikan agar tatacara pengurusan stor kerajaan dipatuhi mengikut pekeliling.
- Menguruskan penerimaan dan pengeposan surat-surat dan dokumen terperingkat mengikut prosedur.
- Memantau perlaksanaan penswastaan Perkhidmatan Sokongan Hospital (PSH) bagi Perkhidmatan Kejuruteraan Fasiliti, Kejuruteraan Biomedikal, Pendobian, Pencucian, Pengurusan Sisa-sisa Klinikal dan Pengurusan Fasiliti mengikut kontrak yang termaktub dalam perjanjian non-konsesi.
VISI BAHAGIAN PENGURUSAN
Menjadi nadi dan penggerak pentadbiran Hospital Rembau yang memberikan perkhidmatan yang efisien, cemerlang dan bermutu tinggi yang boleh dijadikan contoh oleh jabatan lain.
MISI BAHAGIAN PENGURUSAN
Melaksanakan sistem pengurusan yang cekap dan telus melalui kakitangan pentadbiran yang berkelayakan, terlatih, mahir dan mesra pelanggan, berpandukan peraturan, garis panduan dan pekeliling sedia ada, melalui pembentukan jaringan kerjasama dengan lain-lain jabatan dan unit serta sentiasa meningkatkan kemahiran sumber tenaga manusia secara berterusan demi mencapai tahap perkhidmatan kesihatan terbaik.
OBJEKTIF
Melaksanakan urusan perkhidmatan mengikut tatacara dan peraturan dengan cekap serta berusaha memenuhi kehendak pelanggan dalaman dan luaran dengan cepat, tepat dan mesra pelanggan.
POLISI
- Bertanggungjawab terhadap urusan perkhidmatan anggota seperti Lantikan perjawatan, cuti, pengesahan jawatan, pemberian taraf berpencen dan lain-lain hal yang berkaitan dengan perkhidmatan
- Menyelenggara Buku Perkhidmatan Kerajaan dan Rekod Cuti Anggota
- Menyelenggara dan mengemaskini fail-fail peribadi anggota.
- Penempatan dan orientasi anggota.
OBJEKTIF
- Memberikan perkhidmatan keselamatan kepada semua kakitangan, pesakit dan pelawat yang berurusan setiap masa;
- Memberikan jawapan keatas aduan yang dilaporkan dalam tempoh 5 hari bekerja; dan
- Memantapkan sistem keselamatan yang berkualiti, cekap dan berkesan, telus dan mesra pelanggan berdasarkan nilai-nilai murni.
POLISI
- Membantu membuat pemantauan keselamatan aset-aset kerajaan.
- Membantu memberikan khidmat nasihat keselamatan fizikal.
- Membantu menyiasat insiden pelanggaran keselamatan perlindungan dan Menyediakan laporan.
- Membantu menjalankan tindakan pencegahan jenayah.
- Membantu mengadakan mesyuarat keselamatan berkala.
- Membantu memantau prestasi kerja pengawal keselamatan.
- Membantu menyediakan dasar dan peraturan keselamatan hospital.
- Membantu menguatkuasakan peraturan keselamatan.
- Membantu menyelesaikan aduan awam.
- Membantu mengurus selia tempahan parkir ‘reserved’.
- Membantu kawalan keselamatan di parkir awam.
- Membantu membuat kawalan lalulintas.
- Membantu menjalankan kawalan keselamatan pelawat VIP dan lawatan rasmi.
- Membantu mengurus selia pengeluaran & pemulangan kad akses.
- Membantu memantau Sistem CCTV.
- Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh pegawai atasan dari semasa ke semasa.
- Memberi khidmat nasihat berkaitan keselamatan perlindungan .
- Membantu memantau dan melapor pelanggaran keselamatan perlindungan.
- Membantu memantau dan menyelia Syarikat Kawalan keselamatan swasta mengikut kontrak termasuk pamatuhan pengurusan pengawal keselamatan secara dokumentasi dan akreditasi.
- Membantu pengurusan dari segi tugas-tugas pelaksanaan keselamatan perlindungan.
OBJEKTIF
Pengurusan Aset dan Stor diuruskan secara cekap teratur dan berhemat selaras dengan Pekeliling Perbendaharaan (PP).
POLISI
- Memastikan pengurusan harta modal, aset alih bernilai rendah dan stok dilaksanakan secara cekap, teratur dan berkesan mengikut tatacara yang telah ditetapkan.
- Menguruskan aset alih dan stor kerajaan di bawah kawalan Hospital Rembau yang meliputi perkara Penerimaan, Pendaftaran, Penggunaan, Penyimpanan,Pemeriksaan, Pelupusan, Kehilangan dan Hapuskira mengikut prosedur Pekeliling Perbendaharaan (PP).
- Mengurus setia mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Aset Kerajaan (JKPAK) Hospital Rembau.
- Menguruskan Stor Utama Alat Tulis Hospital Rembau.
- Menguruskan pelantikan pegawai yang berkaitan dengan Pengurusan aset dan stor.
- Menyediakan laporan tahunan stor dan aset alih kerajaan Hospital Rembau.
OBJEKTIF
Menyediakan perkhidmatan yang cekap, berkualiti melalui perkhidmatan telefon dengan peralatan terkini mengikut tatacara yang telah digariskan dalam Pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam (PKPA).
POLISI
- Mengendalikan dengan cekap dan berkualiti semua panggilan telefon daripada luar dan dalam
- Menjawab panggilan dengan segera iaitu sebelum deringan kedua atau selewat-lewatnya semasa deringan ketiga.
- Menjawab panggilan dengan mesra dan suara yang jelas untuk didengar oleh pemanggil.
- Mengendalikan dengan cekap dan berkualiti semua panggilan telefon daripada dalam atau luar dan menyambungkan panggilan kepada agensi/pegawai yang diperlukan.
- Penggunaan telefon disediakan hanyalah untuk urusan rasmi sahaja.
- Talian yang telah disediakan
- Satu (1) talian melalui sistem PABX.
- Dua ratus (200) extension.
- Sepuluh (10) talian terus.
- Empat (4) talian kegunaan Mesin Faksimili.
- Semasa ketiadaan bekalan elektrik semua talian akan berfungsi.
OBJEKTIF
Melaksanakan pengurusan kewangan dengan cekap mengikut prosedur dan peraturan kewangan yang berkuatkuasa dan memastikan peruntukan dibelanjakan dengan berkesan.
POLISI
- Menyediakan dan membuat pembayaran gaji serta elaun-elaun anggota
- Menguruskan semua peruntukan dan memastikan perbelanjaan kewangan yang berhemah dilaksanakan.
- Memproses dan membuat bayaran semua bil-bil mengikut prosedur yang telah ditetapkan.